امروزه پارچه‌ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دارای انواع بسیاری هستند. شناخت انواع گوناگون پارچه از نظر جنس و طرح‌، باعث انتخاب بهتر خریداران می‌شود.

در این مقاله به معرفی بعضی از پرکاربردترین انواع پارچه و خصو صیات آنها می پردازیم امیدواریم که برای شما خواننده محترم مفید واقع شود.

 

پارچه وال خامه دوزی

در انتخاب پارچه برای دوخت لباس های خنک تابستانی لطافت پارچه اهمیت بسیاری دارد. پارچه وال خامه دوزی یکی از زیباترین و درعین حال لطیف ترین پارچه های مناسب استفاده در روزهای گرم است، وال خامه دوزی قابلیت کشسانی ندارد اما منعطف است.

پارچه وال خامه دوزی به دلیل داشتن الیاف نخ و پنبه چروک پذیری بالایی دارد. البته اصلا جای نگرانی نیست زیرا چروک آن به سرعت وبا دمای کم اتو، به راحتی صاف می شود

با توجه به اینکه پارچه وال خامه دوزی، یک پارچه سبک و خنک است بهترین گزینه برای دوخت لباس های تابستانی است.

پارچه وال با توجه به نوع بافت و الیاف آن بسیار بادوام است. شما می توانید مدت زیادی این پارچه زیبا را بپوشید و از کیفیت بافت وطرح سوزن دوزی آن به اندازه روز اول لذت ببرید.

 

پارچه پوپلین، پارچه‌ی تابستانی

پوپلین پارچه‌ای ماندگار، نرم و لطیف است که بافت یک‌دست و ساده اصطلاحا تافته، دارد. در اصل پوپلین به پارچه‌ای با بافت محکم ومتراکم اشاره دارد. الیاف مورد استفاده در این نوع پارچه اکثرا پنبه هستند اما الیاف آن می‌تواند از ابریشم یا پشم هم باشد. این پارچه برای دوخت شومیز و پیراهن بسیار محبوب و مناسب است.

اتوکشی پوپلین بسیار آسان است و به راحتی اتو می‌شود، نگهداری از پارچه پوپلین بسیار ساده است و نکات زیادی را نباید رعایت کنید. این پارچه را با ماشین لباس‌شویی به راحتی بشویید. دمای بالا در شست‌وشو به لباس و پارچه آسیبی نمی‌زند. به راحتی نیز اتو می‌شود.

 

 پارچه کرسپو

پارچه کرسپو یکی از بهترین پارچه ها برای دوخت انواع شومیز، مانتو، شلوار، پیراهن ساحلی، دامن و لباس کودکان می‌باشد . ازاین پارچه برای فصل‌هایی مانند بهار و تابستان استفاده می‌شود . این پارچه از نوع نخ
می باشد.

از جمله موارد مربوط به پارچه کرسپو این است که این پارچه کش ندارد و نما نیست، رنگ ثابت دارد و بسیار لطیف و خنک است.

به علت داشتن مقداری نخ دارای آب رفت اندکی است و ایستایی این پارچه از نوع متوسط می باشد . شستشوی آن باید با آب ولرمصورت بگیرد.

 

پارچه ترگال

پارچه های ترگال از نوع تخت بافت به شمار می روند که از شبکه منظمی از الیاف در طول و عرض، و در هم تنیدن آن ها با عرض ۱۵۰سانتیمتر تشکیل می شوند. به الیاف مصرفی در طول پارچه در اصطلاح تار یا چله و به الیاف مصرفی در عرض پارچه، پود گفته می شود. تار پارچه ترگال ساده یا چله آن از الیافی به نام (پلی استر – ویسکوز) است.

نمره نخ تار پارچه ترگال، یعنی همان پلی استر ویسکوز، ۲/۳۰ است. این نمره نخ را در بازار به نام سی دولا می شناسند.پود پارچه ترگال از نخ فلامنت یا به اصطلاح فلامنت است. نمره نخ فلامنت پارچه ترگال، ۱۵۰ است. پارچه ترگال با در هم تنیدن تاری از پلی استر ویسکوز و پودی از فلامنت در واحد بافندگی به صورت ساده طراحی می شود. پس از بافت ساده به رنگرزی ارسال می شود

پارچه جین

در ایران بسیاری از افراد به اشتباه پارچه ی جین را با عنوان پارچه ی لی می شناسند و این به خاطر این است که این پارچه با برند Lee در ایران به شهرت رسیده است. به دلیل زیبا و شیک بودن پارچه جین، این پارچه مورد پسند تمام سلیقه هاست به گونه ای که هیچ گاه از مد نمی افتد.

پارچه ی جین دارای بافت ناهموار پنبه ای است، در بافت این پارچه دو تار یا بیشتر از زیر عبور می کنند. این پارچه دارای انواع کاغذی، نخی، ضخیم، کشی و غیر کشی است و دارای استحکام و ضخامت بسیار خوبی است. همچنین پارچه ی جین که امروزه یکی از سبک های مد در دنیا به حساب می اید با استفاده از گیاهان رنگ
می شود.

 

پارچه ی کتان

همان طور که از اسم پارچه ی کتان مشخص است این پارچه از الیاف ساقه های کتان ساخته شده است. کتان گیاهی علفی و یکساله است و دارای ساقه ای با الیاف نرم و بلند و برگ های سبز مات است که البته این الیاف از نخ کتانی نیز به دست می آیند. پارچه ی کتان که آن را با عنوان پادشاه پارچه ها می شناسند دارای قابلیت جذب آب بالا و خنکی است، به گونه ای که می توان گفت لباس هایی که از جنس پارچه های کتان تهیه
می شوند برای فصول تابستان و بهار بسیار مناسب هستند.

از دیگر ویژگی های پارچه ی کتان می توان به سطح صاف و درخشنده ی آن اشاره کرد، همچنین به دلیل این که پارچه ی کتان از جمله پارچه هایی است که پس از شستشو تغییر سایز می دهند توصیه می شود قبل از این که افراد اقدام به برش پارچه برای دوخت لباس دهند یک بار را شستو دهند.

همچنین این نوع پارچه ها طول عمر زیادی دارند و وزن کمی دارند و به راحتی نیز چروک می شوند.

از پارچه کتان برای دوخت حوله، کیف، رومیزی، پیش بند، دستمال سفره، دوخت لباس، پوشش مبلمان و ... استفاده می شود.

الیاف این پارچه، خشک و خشن هستند و زود چروک می شوند. این پارچه‌ جزو خنک‌ترین پارچه‌ها و در هوای گرم بسیار مناسب هستند. به همین دلیل چروک شدن آن­‌ها اهمیت زیادی ندارد. این پارچه را باید پیش از دوخت شست‌وشو داد. پارچه‌هایی که صددرصد کتان باشند، رنگ‌پذیری خوبی ندارند. کتان‌های رنگی در هنگام شست و شو رنگ می‌دهند، مگر این‌که پارچه‌ی کتان در ترکیب با مواد شیمیایی باشد. کتان، ضخامت‌های گوناگون دارد؛ پارچه‌ی برزنتی از نوع ضخیم آن است.

  • توانایی بالایی در جذب آب دارند
  • خنک می باشند
  • سطح صاف و درخشنده ای دارند
  • اغلب در هنگام سشتشو دچار تغیر رنگ و سایز می شوند.
  • در ساخت مبلمان هم از این پارچه بهره میبرند.

 

پارچه ی کتان کش

می توان تنها تفاوت با پارچه کتان را این دانست که برای تهیه این نوع پارچه از نخ کشی استفاده می شود. نخ کشی به نخی گفته می شوند که: نخ های تار از سوراخ های میلمیلک و رد دستگاه یا ماشین بافندگی می گذرانند و تعداد کل میلمیلک های مورد نیاز برای عمل نخ کشی برابر با تعداد کل نخ های تار است.

 

پارچه مخمل

حتما شما هم تا به حالا صفت مخملی را شنیده اید این صفت از نرمی و لطافت پارچه ی مخمل گرفته شده است و منظور آن نرمی مخمل است.

پارچه ی مخمل به دلیل این که فرایند تولید آن سخت و دشوار است جزو پارچه های لوکس و گران قیمت به حساب می آید. هر چند امروزه به دلیل پیشرفت فناوری و استفاده از ماشین الات پیشرفته برای تولید پارچه ی مخمل، هزینه ی تولید این پارچه کمتر شده است.

پارچه ی مخمل نوعی پارچه ی کرکی است که از پنبه، ابریشم، پشم و یا کتان بافته می شود. از پارچه ی مخمل برای تولید روتختی، لباس، پرده و … استفاده می شود. جنس این پارچه یا نخی یا ابریشمی است.

 

پارچه ویسکوز

پارچه ی ویسکوز از جمله پارچه هایی است که منشا طبیعی دارد و دارای ماهیت گیاهیست. پارچه ی ویسکوز در نوع الیاف پرز کوتاه و پرز بلند تولید می شوند و تنها تفاوتی که این نوع پارچه با پارچه هایی مانند پنبه و لینن دارد این است که فرایند تولید الیاف آن ها با هم متفاوت است و پارچه ی ویسکوز مانند فرایند تولید کاغذ از خمیر کردن سلولز به دست می اید.

از جمله ویژگی های این نوع پارچه می توان به استحکام کم آن، جذب رطوبت و خنکی آن اشاره کرد. همچنین به دلیل خاصیت خنکی که این نوع پارچه دارد می توان از آن برای دوخت لباس های فصول گرم استفاده کرد. نکته ی دیگری که باید در مورد پارچه ی ویسکوز به آن اشاره کنیم این است که رطوبت می تواند استحکام این نوع پارچه را کاهش دهد به عبارتی اگر پارچه های ویسکوز خیس شوند عمرشان کاهش پیدا می کند. همچنین در تولید پارچه ی ویسکوز گاهی از ۵۰ درصد پارچه استفاده می شود.

جالب است بدانید که پارچه ی ویسکوز را با عنوان “بشر ساخته” نیز می شناسند به دلیل این که برعکس
پارچه هایی همچون نایلون و پلی استر که کاملا مصنوعی هستند و از مشتقات نفتی تهیه می شوند توسط خود بشر تولید می شود.

 

پارچه کنفی

پارچه ی کنف نیز جزو پارچه هایی است که منشا طبیعی دارد و از گیاهی به نام کنف تولید می شود، این نوع گیاه دارای ساقه هایی پوشیده از خار و بوته ای مانند است، این گیاه که از دانه های روغن خوراکی استخراج
می شود محیط رشد اصلی آن نواحی مختلف افریقا است.

پارچه های کنفی که از گیاه کنف تهیه می شوند نوع بافت و جنس خاصی دارند. همچنین پارچه های کنفی دارای بوی خاصی هستند که می توانید برای از بین بردن این بو، پارچه را بشویید و زیر نور آفتاب پهن کنید البته توجه داشته باشید که بوی ان کاملا از بین نمی رود.

نکته ی دیگری که باید در مورد پارچه های کنفی به آن اشاره کنیم این است که از این نوع پارچه در وسایل هنری، طراحی لباس ها، و دکوراسیون عروس استفاده می شود.

 

پارچه شیفون

شیفون نوعی پارچه ابریشمی سبک بوده که بافت ساده ای داشته و کمی درخشش دارد. الیاف مصنوعی و پیچ وتاب موجود در بافت آن کمی زبر است. نخ کرپ موجود در این پارچه بسیار محکم تر از نخ های استاندارد می باشد. این پارچه بسیار سبک و لطیف است و معمولاً از این نوعی پارچه ابریشمی برای دوخت لباس شب استفاده می شود.

 

پارچه کشمیر

کشمیر نوعی بافت است که از بز کشمیر یا دیگر انواع بز به دست می آید. این بافت به عنوان بافتی از پشم شناخته می شود اما در واقع از مو تشکیل شده است. کشمیر بافتی ظریف، محکم، سبک و لطیفی دارد و پوشاک تهیه شده از آن دارای کیفیت بی نظیری هستند. الیاف بسیار ظریف این پارچه نسبت به پشم گوسفند گرم و سبک تر است.

 

پارچه لنین

لنین پارچه ای از جنس کتان و بسیار سبک می باشد که از گیاه کتان ساخته می شود.

ملحفه نوعی متداول از این جنس است که برای حوله، سفره، دستمال و روکش تخت استفاده می شود. از این پارچه برای لایه داخلی کت هم استفاده می شود که به آن آستری می گویند. لنین پارچه ای فوق العاده جاذب و قابل تنفس است که برای لباس های تابستانی یکی از گزینه های ایده آل می باشد.

 

پارچه کرپ

کرپ پارچه ای ابریشمی یا پشمی است که ظاهری برجسته و چین دار داشته و وزنی سبک تا متوسط دارد. از این پارچه می توان برای تهیه لباس، کت و شلوار، بلوز و ... استفاده کرد. کرپ همچنین در دکوراسیون برای مواردی چون پرده، زیرپرده ای و بالش محبوب و رایج است

 

پارچه ابریشم

ابریشم یک فیبر طبیعی است که توسط کرم ابریشم به عنوان ماده ای برای لانه و پیله آن ها تولید می شود. ابریشم به دلیل درخشش و لطافت شهرت زیادی دارد. این پارچه فوق العاده بادوام و محکم است که دارای براقیت زیبایی می باشد. از ابریشم برای لباس های رسمی، لوازم جانبی، ملحفه، تودوزی و سایر موارد استفاده می شود.

 

پارچه مودال

مودال پارچه ای نیمه مصنوعی بوده که از پالپ درخت راش ساخته می شود و در درجه اول برای لباس زیر و لباس خواب، ملحفه و حوله مورد استفاده قرار می گیرد. مودال اغلب برای استحکام بیشتر با الیاف دیگری مانند پنبه و اسپندکس ترکیب می شود و به دلیل احساس نرم و گران بودن، نوعی پارچه مجلل به حساب می آید زیرا گران تر از پنبه یا ویسکوز است.

در این مقاله به معرفی بعضی از پر کاربردترین انواع پارچه و ویژگیهای آنها پرداختیم امیدواریم که برای شما خواننده محترم مفید واقع شده باشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *